A közlekedés
Groningen a fovárosa Groningen megyének, ennek megfeleloen a legnagyobb város a maga 100000-es lakosságával Észak-Hollandiában. A buszhálózat kiterjedt, viszont eléggé bonyolult. Ugyanazzal a számmal jelölt buszok mennek délre és északra is. Nem sokszor buszoztunk, viszont akkor jól el is tévedtünk. Mindig nézni kell, hogy az a busz, amire fel akarsz szállni az melyik irányba tart. Egyebként a buszok modern Mercedes-ek. A jegy elég borsosnak hangzik 1.60 EUR, viszont egy óráig érvényes, és annyiszor utazol vele, ahányszor akarsz. Mikor felszállsz, akkor rápecsételik az órát a jegyre. Félóránként váltják a manuális szerkezetet. Egyébként vicces, hogy felszállsz egy modern buszra, vagy Ámsterdam esetében egy modern villamosra, és ott egy manuális pecséttel és tintapárnával pecsételik rá a lézernyomott jegyre a dátumot. Egy kicsit ellentétesnek érzem a dolgot.
Éppen most haladt el az ablak elott két lovasrendor. Bár ezt a közlekedési eszközt, ebben a városban már csak ok használják. J
A buszokon kívül más tömegközlekedési eszköz nincsen. Autóval elég sokan mennek az utakon, viszont kevés a parkolóhely a belvárosban, több mélygarázst is építettek. Az autók állapotára nagyon figyelnek a vezetok. Szerintem az átlagéletkor olyan 9-10 év lehet. Sok a 10 évnél öregebb ám kituno állapotban lévo auto. Minden márka megtalálható, a legnépszerubb korosztály 96 környékérol van. Sok az a fajta kisautó, aminek Magyarországon még nem tisztázott a kategóriába sorolása. Pedig szerintem nagyon jó dolog ez az autó, két ember elfér benne, kis motorja max. 45 km/h-val tud menni és 100km-en kb. 2-3 liter benzint fogyaszt. Gyakorlatilag olyan, mint egy segédmotor, de teto van a fejed felett, viszont van rendszáma. Nem is értem, hogy mi a probléma a jogi besorolásával. Kevés parkolóhelyet igényel, és mivel keveset fogyaszt, kevesebb károsanyagot bocsát ki.
Azonban megfontolandó bármilyen autóba ülni mert az utakon sok a kismotor. A legkisebbeket sisak nélkül vezetik és mennek, mint a meszes.
Amibol még több van az a bicikli. Mindenhol, minden idoszakban folyamatosan. És ráadásul mindenhol elsobbségük van. Még rendelet is van arról, hogy ha baleset történik mindig az autós a vétkes. Ennek megfeleloen igen magabiztosak a biciklisek. Szerintem túlzottan is. Még a gyalogosokra sincsenek tekintettel, egy úton való átkelés nagy körültekintést igényel. Az egyetlen megoldás, ha te is veszel egy bicikit, hogy te legyél az utcák királya!:) Mindent a biciklin csinálnak, ott élik életük nagy részét. Telefonálnak, esznek, cigiznek a drótszamáron. Minden elképzelheto dolgot szállítanak rajta, TV-t, másik biciklit, mikrot, ja és persze a porontyokat is. Ezért a biciklinek sok féle változata van. Létezik olyan, hogy az elejére egy láda van erosítva, kis padokkal, ilyenkor akár 4 gyereket is lehet szállítani, vagy éppen egy hutot. Ennek a modernebb és persze jóval drágább változata az utánfutó, amibe két gyerek fér, van biztonsági öve is és fedett. Láttam már ilyenben olvasni egy kissrácot, miközben apja tekert. Létezik még a fekvo bicikli, amit sehol nem láttam ilyen számban még. Sok biciklin van egy elektromotor is, ekkor nem kell annyit tekerni. Sok idos ember meg elektromos tolókocsival közlekedik, amin van lámpa, így forgalomban is mehet. Annyira a mindennapok része a bicikli. A szomszédokat pl. soha nem láttam még gyalog közlekedeni talán csak egyszer mindenhova tekernek. Nem értem a biciklik állapotát. Az értheto, hogy nem hiper-szuper járgányok, mert akkor esetleg valaki trombitának nézi és megfújja, viszont a régit is karban lehet tartani. Ez itt viszont nem muködik. Kopottak, rozsdásak, csattognak zörögnek a kerékpárok, viszont ezzel csak kevesen törodnek. Még az ilyen állapotúakért is elkérnek szép pénzt, az újak meg egyenesen drágák. 250 EUR alatt nem is kapsz semmilyet.
A várost busszal és vonattal egyaránt el lehet hagyni, de talán legegyszerubb bicilivel vagy görkorcsolyával. A városokat bicikliutak kötik össze, kis túlzással és sok energiával, akár Amszterdamig is el lehetne jutni innen, bicikliúton.
Busszal, csak a környezo falvakba mehetünk, a kisebb településeket egy-egy kisbusz köti össze, amik egy Ford Transitból, vagy más furgonból vannak átalakítva.
A vonathálózat beszövi az egész országot. Bárhova eljuthatunk vele, viszonylag jó áron. Viszont ez sem kevésbé bonyolult, mint a buszhálózat. Itt is él az, mint Magyarországon, hogy a vonat egy darabig elmegy teljes egészében, majd az eleje Debrecenbe, a hátulja meg mondjuk Nyíregyházára. Persze ez a vagonokra nem mindig van kiírva, ilyenkor meg lehet kérdezni a kalauzt, akivel ritkán találkozik az ember, vagy a hangosbemondóra támaszkodik, ami persze csak hollandul mondja el a dolgokat.
Repülotere is van a városnak, de ez is olyan, mint a San Sebastiáni. Inkább regionális és a turisztikai nyaralóhelyekre mennek járatok, Mallorcara, Korfura, Krétára.
A közlekedés jó Groningenben, de a legfontosabb, vegyél biciklit!
|