Kzlekeds
San Sebastinban megkzeltoleg 180000 ember l. A vros elg nagy terleten fekszik, ppen ezrt a kzlekedsi hlzat elgg kiterjedt. Nincsen metro, sem villamos. Viszont busz annl tbb. A legtbb krjrat, mert az utck egyirnyak. A jrmuvek modernek s lgkondicinlval vannak felszerelve. Tisztk s rendezettek, illetve mindegyiken van egy belso hrrendszer, amin a hreket rjk ki, vagy a vrhat idojrst, vagy ppen llatokat s nvnyeket mutatnak be. Persze ezeken kvl mg olyan dolgokat is kirnak, hogy a busz csak a megllban vesz fel utasokat s ez csak a Te biztonsgodat szolglja. A buszmegllk legtbbje fedett s mindenhol van egy kis trkp, hogy a busz milyen tvonalat jr be. Egy-egy helyen tbb buszmegll is lehet, teht figyelni kell, hogy abban a megllban, ahol ppen llsz meg fog e llni a jrat. A megll mellett egy digitalis kijelzo rja ki, hogy az X jrat hny perc mlva rkezik meg. A buszoknak csak az elso ajtajn lehet felszllni ppen ezrt a felszllsi sorrend az rkezs sorrendjben trtnik. Az emberek szpen libasorban vrjk a busz jvetelt. A bal oldaln az ajtnak szllnak fel a brletesek, a jobb oldalon pedig az aki kszpnzzel fizet. Egy jegy ra 1 EUR. A brletet csak be kell helyezni egy gpbe, ami pityeg egyet, majd jhet a kvetkezo.
A krnyezo falvakkal sok busz tartja a kapcsolatot, amik olyanok, mint otthon a srgabuszok. A tvolsgi buszplyaudvarrl el lehet jutni, akr Barcelonba, Madridba, Bilbaoba, vagy ppen Prizsba is. Viszont pl. Bilbao egy rnyira van az autplyn s a jegy mr 8 EUR-ba kerl, de itt is igaz, hogy ha oda-vissza veszed meg, akkot valamivel olcsbb.
Ha nem hasznljuk a buszokat San Sebastinban, akkor kzlekedhetnk autval is. Viszont az utbbi vekben a vros kzpontjt fokozatosan ptik t stlutckk, ezzel kiszortva a forgalmat. Cscsidoben sok a dug. Mivel az utck egyrnyak ezrt nem knnyu kocsival eljutni valahova. Pl. volt olyan, hogy az egyik kollganom kocsival, vagy ppen a msik motorral vitt haza. Mindketto hosszabb ideig tartott, mint ha gyalog jttem volna, mert jrmuvel nagyot kell kerlni.
Az autpark nagyon fiatal. Csak elvtve ltni olyan 10 max. 13 ves autòkat. Sok a francia auto, illetve a nmet. Viszont a legtbb aut, legalbb 95%, mrettol fggetlenl dzel. Mg a hirdetsekben is azokat mutatjk, az jsgokban is, a dzeleket promotljk. Az rak nagyjbl megegyeznek az otthoni rakkal, csak az itteni fizetsbol elobb tudsz itt autt venni, mint otthoni brbol Magyarorszgon.
Clszerubb, ha valaki ideltogat, hogy a kocsijt egy parkolban hagyja. Mivel nincsen sok szabadtr a vrosban ezrt mlygarzsokat ptettek. A vros kzpontjban 4-5 is tallhat.
A robogk hasznlata nagyon elterjedt, mert kicsi, frge s keveset fogyaszt. Az utcasarkokat gy ptettk ki, hogy sokkal szlesebb legyen s legyen parkolhely a motoroknak. Fel is van festve, hogy oda csak motorral lehet llni. Ami mg npszerusiti a motorhasznlatot, hogy B kategris jogostvnnyal egszen 150 cm3-ig lehet motort vezetni.
Ha viszont nem szeretnnk szennyezni a levegot, de mgsem gyalogolnnk, akkor ott a bicikli. Az egsz vrost kerkprutak hlzzk be. Olyan szinten, hogy pl. a Santa Catalina hd, amit mindennap hasznlok, gy van felosztva, hogy a Gros negyedbe 3 sv tart, azutn van egy kerkprsv, ami muanyagbjkkal el van vlasztva, majd mgegy sv az autknak az ellenkezoirnyba. A Zurriola hdon mg ezenkvl van egy buszsv is, ami szintn el van vlasztva az autktl. A buszsvot, a buszok, a taxisok s a motorosok hasznlhatjk.
A vrost tbbflekppen is el lehet hagyni. Emltettem mr a tvolsgi buszokat. Ezen kvl van az Euskotren, vagy ahogy itt nevezik “topo”. Ez egy felszni metrhoz hasonl vonat, ami bejrja a falvakat. Ezzel is el lehet jutni Bilbaoba, csak ppen a sok megll s a kanyarok miatt 3 ra az t. Van egy msik vonatlloms is, ahonnan a spanyol vonattrsasg a RENFE kzlekednek, illetve itt bonyoltjk a teherforgalmat is.
Van itt a kzelben egy repltr is Hondarriba vrosban, ami nemzetkzi forgalmat is bonyolt, de ez inkbb reginlis, mint San Sebastin-i.
|